De beste grote en kleine SUV

beste SUV's terreinwagensEen tijdje geleden leek het erop alsof het doodvonnis voor SUV’s en terreinwagens getekend was. Maar de laatste jaren is de Sport Utility Vehicle samen met zijn broertje, de crossover, bezig met een enorme groei. Nagenoeg alle merken hebben SUV’s of willen er één. Het zijn dan ook de Zwitserse zakmessen van de autowereld. Je kunt er bijna alles mee doen en dat is handig als je maar één auto hebt.

In een SUV voelen mensen zich veilig. De instap is gemakkelijk en het voertuig voelt ruimtelijk aan. Vaak is er ook meer praktische ruimte voorhanden dan in een traditionele auto. En wanneer de SUV met vierwielaandrijving is uitgerust is er geen bospad, regenbui of sneeuwstorm die u nog tegen houdt. Meer over SUV’s weten? Kijk dan op www.suvlifestyle.nl.

De beste kleine SUV

Het zou ons niet verbazen als Porsche meer SUV’s verkoopt dan sportwagens. Na de succesvolle Cayenne is er nu de kleinere Macan. En wel in drie smaken: de S, de GTS en de Turbo. Daarvan is de nieuwe GTS-uitvoering de meest begeerlijke. Hij is wellicht niet zo snel als de Turbo in een rechte lijn, maar het doorontwikkelde en iets verlaagde chassis zorgt voor veel stuurplezier.

Macan GTS

Porsche Macan GTSQua vermogen zit de GTS met zijn 360 pk en 500 Nm koppel netjes tussen de Macan S en de Macan Turbo in. De vierwielaandrijving zorgt voor voldoende grip in alle omstandigheden. Wie extra sportief aan de slag wil profiteert van het Porsche Traction Management systeem. Hiermee draait de auto nog vlotter door de bocht. Voor wie denkt dat de sportieve SUV op zijn 20 inch velgen oncomfortabel rijdt: adaptieve dempers zijn standaard en luchtvering is een optie.

Porsche Macan GTSBinnenin is de Macan GTS erg luxe uitgevoerd. De speciale GTS-sportstoelen hebben Alcantara bekleding en het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) infotainmentsysteem biedt online navigatie met realtime verkeersinformatie en smartphone-integratie via Apple CarPlay.

De Porsche Macan is in Nederland te koop vanaf 107.000 euro. Reken erop dat een aantal begeerlijke opties die prijs nog flink opdrijft.

De beste grote SUV

Dit is een lastige. Want er zijn veel hele goede en luxe SUV’s in dit segment. Denk aan de wereldberoemde Range Rover, de net vernieuwde Audi Q7 of misschien de extreem kostbare Bentley Bentayga. Wij kozen voor een nieuweling: de Mercedes-Benz GLS. En dan maar meteen in AMG-uitvoering.

Mercedes-Benz GLS

Mercedes-Benz GLSEigenlijk is de GLS niet zo nieuw. Het is een doorontwikkeling van de GL die vooral in Amerika succesvol was. Mercedes-Benz heeft een nieuwe modelstrategie waarbij grootste SUV qua luxe en uitstraling gelijkwaardig moet zijn aan de S-klasse. Vandaar de ‘S’ in GLS. Er is ook een GLE die aan de E-klasse moet denken, een GLC en een GLA – u snap het wel.

Als we de beste grote SUV moeten benoemen, dan gaan we niet voor de ‘instapper’. Dat is namelijk de Mercedes-Benz GLS 350d met een V6-diesel van 258 pk. Nee, wij kiezen de Mercedes-AMG GLS 63 4Matic. Dit model is door huistuner AMG onderhanden genomen. De handgebouwde V8 biturbomotor levert 585 pk, het koppel bedraagt 760 Nm tussen 1750 en 5250 toeren. De trekkracht van een zware dieselmotor dus, maar het vermogen van een sportwagen. Zo wordt het rijden met de zware auto tot een feest.

Mercedes-Benz GLSDoordat de GLS heel recent is ontwikkeld profiteert de fortuinlijke koper van de nieuwste snufjes. Zo werkt het grote mediadisplay in het dashboard samen met het Comand Online systeem, dat op zijn beurt weer is verbonden met uw smartphone. Veiligheidssystemen als Collision Prevention Assist Plus, Crosswind Assist, Attention Assist en het optionele Distronic Plus met Stop&Go en Pre-Safe met voetgangerdetectie zorgen ervoor dat er bijna niets meer kan misgaan. Het Dynamic Select systeem biedt de chauffeur vijf voorgeprogrammeerde rijprogramma’s voor verschillende weg- en weersomstandigheden.

De inzittenden genieten van het AMG-nappalederen interieur, een groot panoramaschuifdak, automatische airconditioning, stoelverwarming voor en achter en optioneel stoelventilatie, en fraaie sfeerverlichting. Het AMG model voegt daar een sportonderstel, speciale bumpers en spatschermen en krachtiger remmen aan toe. Uit de AMG-sportuitlaat klinkt een diepe roffel.

De Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC met 585 pk sterke AMG-motor begint in Nederland bij 205.600 euro.

Ook interessant voor je: